Benjamin Lew / Steven Browns erstes gemeinsames Album wird im September 2021 wiederveröffentlicht

Benjamin Lew / Steven Browns Album Douzième Journée: Le Verbe, La Parure, L’Amour wurde bei seiner Erstveröffentlichung 1982 von den Medien gefeiert. Der NME fand „an album of mesmerising strangeness, an exotic, surreal trip. Elusive and fasctinating“ und Glenn O’Brien meinte im Interview Magazine trocken: „You might say that this record is an acquired taste. Like raw sea urchin, methadone or Colt 45. No, this is a pure and immediate taste because it’s beautiful. A brilliant achievement, a great record.” 36 Jahre später konstatierte Pitchfork: „Stunning surreal debut, dreamlike, both earthy and ethereal“ und zeigte, welche Faszination auch heute noch von dem Album ausgeht. In neu gemasterter Form kommt das als Vinyl lange Jahre vergriffene erste gemeinsame Album des Autodidakten und Synth-Poeten Lew und des Tuxedomoon-Musikers Brown innerhalb der Made To Measure-Reihe von Crammed Discs am 17.09.2021 als Wiederveröffentlichung in den Handel

Die beiden Musiker fanden eher zufällig zueinander. Der visuelle Künstler, Photograph und Autor Benjamin Lew arbeitete Anfang der 1980er Jahre als Teilzeit-Cocktailmixer in der Bar La Papaye Tropicale im Zentrum von Brüssel. Die Bar war damals einer der beliebtesten Treffpunkte der vor Kreativität nur so strotzenden Brüsseler Kunstszene, in der viele kleine und große Wunder passierten wie eben auch dieses Album.

Benjamin Lew / Steven Brown
(Photo Credit: Charles Van Hoorick)

Die Band Tuxedomoon war gerade von San Francisco nach Brüssel gezogen und ihr Sänger, Keyboarder und Saxophonist Steven Brown war wie so viele andere Musiker*innen, Designer*innen und Künstler*innen auch Stammgast in der Bar. Benjamin hegte eine geheime Leidenschaft: er war zwar kein Musiker, aber nahm mit einem kleinen analogen Computer mysteriöse Stücke und Soundkollagen auf.

So begab es sich, dass Steven Brown seinen Geburtstag in der Bar feierte und Benjamin ihm etwas von seinen Stücken vorspielte. Dann kam Marc Hollander von Crammed Discs mit ins Spiel und letztendlich wurde aus der ursprünglich geplanten 7“ ein komplettes Album.

Magisch und undurchdringlich:
Benjamin Lews Talent, Atmosphären mit seiner Musik zu kreieren, könnte man magisch und unverkennbar nennen. Man fühlt sich geradezu in fremde Landschaften oder Science-Fiction-Versionen einer in Afrika oder Zentralasien gelegenen Wüste verfrachtet. Immer magisch und undurchdringlich wie schon der Albumtitel, der übersetzt heißt: Der zwölfte Tag: das Wort, die Zierde, die Liebe. Er ist eine Referenz an den Anthropologen Marcel Griaule und seine Forschung über die Kultur der Dogon in Mali. Ihre Weltentstehungslehre wollte er bei mehreren Forschungsreisen in den 1930er Jahren verstehen lernen. Auch die Titel der Stücke scheinen einen Subtext in sich zu tragen und könnten als Gedicht auch für sich stehen.

Eingespielt wurde das Album von Benjamin Lew (Synth, Rhythmusmaschine, Tapes), Steven Brown (Saxophone, Klavier, Orgel), Marc Hollander (Percussion, Bassklarinette) und Gilles Martin (Engineering, Effekte) und wird seit seiner Erstveröffentlichung ähnlich zeitlos rezipiert wie Werke von Jon Hassell oder Brian Eno. Fast immer kommen dabei Worte wie „surreal“, „faszinierend“ oder „träumerisch“ vor.

Benjamin Lew nahm vier weitere Alben für die Made To Measure-Reihe auf. Zuerst ein zweites gemeinsames Album mit Steven Brown, A propos d’un paysage (1985), das mit demselben Quartett aus Lew, Brown, Hollander und Martin eingespielt und produziert wurde. Einen Unterschied zum Vorgänger machten aber Gastmusiker wie Vini Reilly von Durutti Column an Gitarre und Klavier.

Mit dem Album Nebka (1988) wurde Lews Sound noch persönlicher. Darauf folgte ein gemeinsames Album mit dem Sänger Samy Birnbach von Minimal Compact. Auf dem 1989 erschienenen When God Was Famous – A Tribute To Poetry vertonten die beiden Gedichte von Paul Celan, Delmore Schwartz, Paul Eluard, Malcolm Lowry und anderen. Lews bislang letztes Album Le parfum du raki, produziert von Gilles Martin, wurde 1993 veröffentlicht. Es folgten noch zwei Compilations seiner Werke, wovon eine bei Crammed Discs und eine weitere auf dem Label Stroom in Zusammenarbeit mit Crammed Discs erschien.

Ein Hinweis zum Album: die 1982 erschienene Platte Douzième Journée: le verbe, la parure, l’amour wurde zwar zu einem der Schlüsselalben innerhalb der Made To Measure-Serie, wurde aber erst 1988 darin aufgenommen, nachdem sich das Label entschlossen hatte, eine ganze Reihe der Instrumental/Ambient/Experimental-Musik zu widmen.

Marc Hollander, Benjamin Lew und Steven Brown über die Entstehung des Albums:

Marc Hollander: I knew Benjamin through a common friend, Bernard Beauduin. He and Benjamin had conceived and published together an incredible, one-issue experimental magazine titled Fossile, a colourful, wild affair including lots of texts, cut-ups, graphics, and a flexidisc with sounds made by Benjamin. Bernard Beauduin was a very gifted graphic designer, he’s the one who invented the Crammed logo and designed our first few record sleeves and posters (he sadly died in a car crash in Senegal, a few years later). I had also recently met Steven Brown, after being indirectly in touch with Tuxedomoon through their former label, the Residents’ Ralph Records, as I helped distribute their albums in Belgium, in the early, pre-Crammed days”.

Creating an album in the studio, with Benjamin’s synth pieces as a starting point, sounded like an exciting adventure, and we decided to join forces with Gilles Martin, who was Tuxedomoon’s recording engineer at the time, and worked on all their Brussels albums throughout the ’80s”, says Marc. “We booked time at a small studio called Little Big One, sometime in 1982, and off we went. On some of Benjamin’s pieces, Steven and Benjamin created and performed arrangements right there in the studio. Two tracks were created practically from scratch, by the four of us (using synths, percussion, piano, radio sounds and a variety of treatments and dub effects). We felt that the final two tracks on the album needed no additions, only mixing. The whole process was a lot of fun, we found that the four of us worked great together in the studio, and it was fantastic to see the music really take shape right there in the studio”.

For me, Douzième Journée is aesthetically and emotionally connected with two other great albums we recorded during that period: Zazou Bikaye’s Noir et Blanc, and Desert Equations by Sussan Deyhim/Richard Horowitz. Though they’re different beasts, each with its individual story and colours, I do feel common threads: the mysterious atmospheres, the organic, often indiscernible blend of acoustic and electronic sounds, of the Western and the non-Western, of the cerebral and the sensuous. And of course the fact that each of these albums has a unique, incomparable sound and content.

Benjamin Lew: Marc liked the music on my flexidisc, and lent me an 8-track reel-to-reel tape recorder, so I could record some music for a 7”, to be released on Crammed. One day, my boss at the Papaye asked me to prepare a big bowl of punch, as Steven Brown was coming to celebrate his birthday at the bar. That’s how we got acquainted. I played him my tracks, he liked them and said he’d be up for recording with me. We then spoke to Marc about this, and the 7” project was ditched right away in favour of launching into a full album.

Steven Brown: I had been living in Bruxelles for less than a year. The city was still an unknown quantity for me, full of surprises. One such surprise I would find in a bar on the little travelled Rue des Dominicains in the center of town. La Papaye Tropicale didn’t cater to many tourists. Its clientele was more local and decidedly artistic. But it wasn’t the crowd or the exotic cocktails that led me there. It was the owner Gilbert’s offer to let me and Blaine Reininger rehearse on the acoustic piano in the bar. Blaine and I had been working on acoustic music based on piano and violin that would later become Tuxedomoon’s Ghost Sonata. If memory serves, I believe we played a few concerts for the patrons of the bar to try out our new music. And also no doubt we were returning the favor of letting us work there.

Benjamin worked at the bar and facilitated my and Blaine’s access to the piano. Benjamin was always smiling. That in itself set him apart from the people we had met til then in Bruxelles. He told me he was working with electronic music and asked if I might listen to some cassettes he had made. Having lived in Belgium a scant few months, my French was still an obscur objet de désir, Benjamin spoke little English and unknowingly would become one of my first French teachers. But when I listened to his cassette, I heard the language we had in common. He had told me he worked with a Korg MS-10 synth, but what I heard on the tape was unlike any MS-10 sounds I knew. Listening to the recordings, it was clear Benjamin had explored and worked with this synth for some time and had developed his own unique style of playing it. Repeating patterns of the Korg and other tape effects he mixed in with it, created a truly unique sound environment. I was more than ready to embark on recording an album with him and Marc.

Über Made To Measure:
2021 wird die Made To Measure-Reihe z.T. wiederveröffentlicht, darunter Werke von Hector Zazou, Sussan Deyhim & Richard Horowitz sowie das Album, das die Nummer 1 innerhalb der Serie trägt (Made To Measure Vol.1 mit Minimal Compact, Benjamin Lew, Aksak Maboul & Tuxedomoon). Mit neuen Alben von Nova Materia (MTM 45) und Aquaserge (MTM 46) erhält die Serie weiteren Zuwachs.

Diskographie:
Benjamin Lew & Steven Brown: Douzième Journée: le verbe, la parure, l’amour (1982)
Benjamin Lew & Steven Brown: A propos d’un paysage (1985)
Benjamin Lew: Nebka (1988)
Benjamin Lew & Samy Birnbach: When God Was Famous (1988)
Benjamin Lew: Le parfum du raki (1993)
Benjamin Lew: Compiled Electronic Landscapes (Crammed compilation, 2003)
Benjamin Lew: Le personnage principal est un peuple isolé (Stroom/Crammed compilation, 2019)

Benjamin Lew / Steven Brown
Die Wiederveröffentlichung: Douzième Journée: Le Verbe, La Parure, L‘Amour
VÖ: 17.09.2021
Label: Crammed Discs
Vertriebe: Indigo
Bestellnummer: MTM15
Format: CD, LP, digital
EAN CD: 876623008316
EAN LP: 876623006961
Labelcode: 08689

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